Pressmeddelande: Efter allvarliga brister kräver vi att Ramlösa montessoriförskola stängs.

-”Det är helt orimligt att låta Ramlösa Montessoriförskola AB fortsätta bedriva någon form av barnomsorg”, säger Ola Möller (S), kommunalråd och andre vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

På torsdagens möte i barn- och utbildningsnämnden behandlas en ansökan från Ramlösa Montessoriförskola AB gällande att få bedriva förskoleverksamhet. Företaget i fråga driver idag pedagogisk omsorg. Detta sedan företaget förlorade rätten att bedriva förskola för några år sedan. Ärendet fick medial uppmärksamhet då det är mycket ovanligt att tillstånd för att bedriva förskoleverksamhet dras in. Skol- och fritidsförvaltningen föreslår att ansökan från företaget ska avslås. En uppfattning som Socialdemokraterna delar till fullo. Socialdemokraterna menar vidare att även tillståndet att bedriva pedagogisk omsorg bör dras in. Vid den granskning som skett inför beslutet på torsdag har så allvarliga brister framkommit att det inte är försvarbart att låta företaget ta hand om barn.

Ola Möller (S) säger:

• Ärendet är en följetång och den ena rapporten är värre än den andra. Jag har sällan sett så tydliga skrivningar i våra granskningsrapporter. Företaget har haft åratal på sig att rätta till bristerna men det bara rullar på. Nu räcker det.